IZABELLA GUSTOWSKA

STRUNY CZASU

 

„Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy"
                                  Albert Einstein

TAK – chciałam zobaczyć - Zobaczyć przeszłość?

TAK – chciałam zobaczyć śnieg padający do góry?

TAK – jedno jest pewne – w każdej strunie czasu jesteśmy innymi istotami.

Wśród różnych sfilmowanych obrazów brakuje mi jednego – w pewnym sensie kluczowego. To powinna być taka sekwencja:
„[....] na pierwszym planie widać po prostu stojącą na stole kryształową szklankę napełnioną do połowy wodą. Niewiarygodne w tym obrazie jest to, że nigdy nie został sfotografowany. Można go wydobyć z trwającego dwadzieścia sekund filmu ukazującego ten sam stół, ale ze stłuczoną szklanką na podłodze, dwie godziny później. Będziemy patrzeć na pierwszy rzeczywisty obraz przeszłości, jaki kiedykolwiek oglądała istota ludzka" (to lekko przetworzony fragment z książki Zyg Zak J.C.Somozy).


I tak wchodzimy w mój projekt.


Struny Czasu – Projekt multimedialny (przygotowany – niepokazywany)
Proponuję odbiorcom w czterech różnych przestrzeniach doświadczenia zjawiska otwierania się strun czasu. Od lat z tym problemem zmagają się artyści i naukowcy z całego świata (przykładem Wielki Zderzacz Hadronów). Interesuje mnie zjawisko otwierania czasoprzestrzeni w wymiarze artystycznym. I tak moje przestrzenie otwierają się na:

Przestrzeń Nr 1
PRZYPADEK EDWARDA H...

Na czterdziestu trzech plazmach różnej wielkości wchodzę w świat z obrazów amerykańskiego artysty Edwarda Hoppera (1882-1967). Zamrożone sytuacje z obrazów przenikają w cytaty filmowe, jesteśmy otoczeni fragmentami z różnych malarskich i filmowych rzeczywistości. Znajdujemy się w aktywnej przestrzeni obrazów i dźwięków.

Przestrzeń Nr 2
PRZYPADEK IZY G...

Jesteśmy w mojej przestrzeni na szesnastu plazmach (50 cali) wbudowanych w czarne ściany galerii. Wpisuję się w przestrzeń zbliżoną do kadrów z obrazów Edwarda Hoppera, ale to mój czas współczesny i przestrzeń mojego domu i czas mojej podróży po Ameryce w 2010 roku. Obrazy filmowe minimalnymi fragmentami przepuszczają cytaty kadrów z przestrzeni Nr1, czyli Przypadków Edwarda H... Przypadek czasu Edwarda H. i Izy G. przenikają się nawzajem. Ja tylko na chwilę zatrzymuję te dwie struny czasu.


Przestrzeń Nr 3
PRZYPADEK JOSEPHINE H... (niezrealizowany)

W obrazie filmowym chcę zapisać ślady Hoppera, a może jeszcze bardziej tożsamości konstruowanej ciągle na nowo przez obecność jego rudej żony – Josephine, a właściwie jej alter ego - współczesnych amerykańskich kobiet.
W krótkich formach filmowych opowiem o kobiecie, która jak żona Hoppera zbiera w sobie wizerunki różnych kobiet starszych i młodszych, ujawnię różnorodne ekspresje w fizyczności i energii moich „ modelek". ONE – moje Josephines zobaczone w stanach granicznych, w transferze, w metrze, na przejściach ulicznych, na ruchomych schodach, ale przede wszystkim na mostach – tak wiele kobiet skacze z mostów.
Bo prawda zawsze jest konstruowana, zawsze trochę inaczej przez każdego widziana na nowo. Im bardziej staje się odległa w czasie i w przestrzeni, tym bardziej jest niestabilna. także dlatego, że jest to fikcja, moja fikcja, fikcja Hoppera i fikcja odbiorcy. Nasze wspólnie zapętlone czasoprzestrzenie.


Przestrzeń Nr 4
HYBRYDY CZASOPRZESTRZENI

Instalacja multimedialna.
Galeria Manhattan, Łódź i nieznane obszary; Słodownia, Stary Browar, Poznań 2012.
Projekt balansujący na granicy prawdy i fikcji. Tematem – równoległe wszechświaty, zderzenia czarnych dziur, rozmaitości Calabi-Yau, rozdarcia rzeczywistości, teoria sekwoi i odkryte ostatnio cząstki Higgsa. Przestrzeń w Hybrydach Czasoprzestrzeni powinna jak czarna dziura wsysać zarówno przestrzeń galerii, jak i filmowe fragmenty z części 1 i 2 Przypadków Edwarda H. i Izy G. powinna być ruchliwa i pozornie nieprzewidywalna, powinna wywołać stan fizycznego odczuwania przechodzenia przez jej warstwy. Wykreowane przeze mnie rzeczywistości zderzą się i zapętlą wzajemnie – pozostawiając obserwatorom prawo wyboru, ciekawość odkrywania prawdy i fikcji.
14 XII 2011 Fizycy ogłosili, że ujrzeli pierwsze ślady cząstki Higgsa, inaczej nazywane boskimi cząstkami. Wielki Zderzacz Hadronów wybudowany pod Genewą ma wyłapać cząstki, które powstają w wyniku kolizji protonów. Podobno Wielki Zderzacz Hadronów może wygenerować istnienie czarnych dziur.

 

STRUNY CZASU /2008-12/
Instalacja multimedialna
Przypadek Edwarda H...
43 plazmy, LCD różnej wielkości, 1 projekcja
Przypadek Izy G...
16 plazm różnej wielkości, 1 projekcja
Przypadek Josephine H...
Współpraca: Adam Draber


HYBRYDY CZASOPRZESTRZENI
Instalacja multimedialna, 10 projekcji, 5,33 loop wswietlona w czarny krąg o średnicy 250 cm
43 obiekty 32x24,5x5 cm z ramkami fotograficznymi wewnątrz
Prace zrealizowano z Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury
i Dziedzictwa Narodowego, 2011.
Cykl prezentowany był w Galerii Manhattan- Łódż- 2012 oraz na wystawie
Niewiadome obszary w Galerii Słodownia, Stary Browar, Poznań, 2012


Współpraca: Adam Draber, w 5 sekwencjach, operator: Maciej Twardowski & Zuzanna Pyda (Przypadek Izy G...)
Współpraca, grafik: Ludwika Gnyp (Przypadek Josephine H... )

 

 

 

W pracy wykorzystane zostały następujące obrazy / In the work were used:
2. Edward Hopper, Przedział C wagon 293 / Compartment C, Car 293 (193?-1938)
3. Cotton Club (1984), Francis Ford Coppola, 1,51 min., 4/3, 46 cal.
4. Edward Hopper, Biuro w małym miasteczku / Office in a Small City (1953)
5. Droga do zatracenia / The Road to Perdition (2002), Sam Mendes, 3,06 min., 4/3, 32 cal.
6. Edward Hopper, Hotel przy torach / Hotel by a Railroad (1952)
7. Droga do zatracenia / The Road to Perdition (2002), Sam Mendes, 3,06 min., 16/9, 32 cal.
8. Edward Hopper, Automat (1927)
9. Cotton Club (1984), Francis ford Coppola, 1,36 min, 4/3, 50 cal.
10. Edward Hopper, Letni wieczór / Summer Evening (1947)
11. Pamiętnik / The Notebook (2004), Nick Cassavetes, 3,33 min, 4/3, 40 cal.
12. Edward Hopper, Druga historia o słonecznym świetle / Second Story Sunlight (1960)
13. Pamiętnik / The Notebook (2004), Nick Cassavetes, 2,10 min., 16/9, 32 cal.
14. Edward Hopper, Poranek na Cape Cod / Cape Cod Morning (1950)
15. Pamiętnik / The Notebook (2004), Nick Cassavetes, 2,32 min., 4/3, 26 cal.
16. Edward Hopper, Dom Haskellów / Haskell's House (1924)
17. Zawrót głowy / Vertigo (1958), Alfred Hitchcock, 1,41 min., 4/3, 46 cal.
18. Edward Hopper, Apteka / Drug Store (1927)
19. Zawrót głowy / Vertigo (1958), Alfred Hitchcock, 1,25 min., 4/3, 19 cal.
20. Edward Hopper, Okno w hotelu / Hotel Window (1956)
21. Północ, północny-zachód / North by Northwest (1959), Alfred Hitchcock, 1,53 min, 4/3, 22 cal.
22. Edward Hopper, Hol hotelowy / Hotel Hall (1943)
23. Pamiętnik / The Notebook (2004), Nick Cassavetes, 2,10 min., 4/3, 22 cal.
24. Edward Hopper, Słońce w kawiarni / Sunlight in Cafeteria (1958)
25. Gilda (1946), Charles Vidor, 2/20, 4/3, 32 cal.
26. Edward Hopper, Pokoje nad morzem / Room by the See 1951
27. Droga do zatracenia / The Road to Perdition (2002), Sam Mendes, 3,28 min., 4/3, 50 cal.
28. Edward Hopper, Miasto / The City (1927)
29. Droga do zatracenia / The Road to Perdition (2002), Sam Mendes, 2,59 min., 16/9, 26 cal.
30. Edward Hopper, Most w Paryżu / Bridge in Paris (1906)
31. Droga do zatracenia / The Road to Perdition (2002), Sam Mendes, 2,59 min., 4/3, 50 cal.
32. Edward Hopper, Poranne słońce / Morning Sunlight (1952)
33. Dawno temu w Ameryce / Once Upon a Time in America (1984), Sergio Leone, 3,31 min., 16/9, 50 cal.
34. Edward Hopper, Pokoje do wynajęcia / Rooms for Tourists (1945)
35. Bugsy (1991), Barry Levinson, 1,48 min. 16/9, 46 cal.
36. Edward Hopper, Nowojorskie kino / New York Movie (1939)
37. Chicago (2002), Rob Marshall, 2,33, 4/3, 40 cal.
38. Edward Hopper, Niedzielny poranek / Sunday Morning (1930)
39. Droga do zatracenia / The Road to Perdition (2002), Sam Mendes, 2,04 min., 16/9, 26 cal.
40. Edward Hopper, Poranek w mieście / Morning in a City (1944)
41. Czarna Dalia / The Black Dahlia (2007), Brian de Palma, 1,46 min., 16/9, 50 cal.
42. Edward Hopper, Dom przy torach / House by the Railroad (1925)
43. Droga do zatracenia / The Road to Perdition (2002), Sam Mendes, 3,08 min., 4/3, 26 cal.
44. Edward Hopper, Samotność / Solitude (1944)
45. Sokół Maltański / The Maltese Falcon (1941), John Huston, 3 min., 16/9, 50 cal.
46. Edward Hopper, Lato / Summer Time (1943)
47. Czarna Dalia / The Black Dahlia (2007), Brian de Palma, 2,21 min. 16/9, 46 cal.
48. Edward Hopper, Miasteczko Amerykańskie / Small American Town (1912)
49. Droga do zatracenia / The Road to Perdition (2002), Sam Mendes, 2,24, 16/9, 40 cal.
50. Edward Hopper, Nowojorskie biuro / New York Office (1962)
51. Dawno temu w Ameryce / Once Upon a Time in America (1964), Sergio Leone, 2,32, 16/9, 46 cal.
52. Edward Hopper, Chop Suey (1929)
53. Bugsy (1991), Barry Levinson, 2,03, 4/3, 40 cal.
54. Edward Hopper, Stacja benzynowa / Gas Station (1940)
55. Kansas City (1995), Robert Altman,16/9, 3 min., 40 cal.
56. Edward Hopper, Chair Car (1965)
57. Północ, północny-zachód / North by Northwest (1959), Alfred Hitchcock, 2,37 min., 16/9, 26 cal.
58. Edward Hopper, Ludzie na słońcu / People in the Sun (1960)
59. Bugsy (1991), Barry Levinson, 2,58 min.,16/9, 40 cal.
60. Edward Hopper, Western Motel (1957)
61. Anatomia morderstwa / Anatomy of a Murder (1959), Otto Preminger, 2,45 min., 16/9, 46 cal.
62. Edward Hopper, Czteropasmowa Droga / Four Lane Road (1956)
63. Anatomia morderstwa / Anatomy of a Murder (1959), Otto Preminger, 2,54 min., 16/9, 50 cal.
64. Edward Hopper, Nocna konferencja / Conference Night (1949)
65. Korespondent / Foreign Correspondent (1940), Alfred Hitchcock, 2,51, 16/9, 19 cal.
66. Edward Hopper, W salonie fryzjerskim / The Barber Shop (1931)
67. Pamiętnik / The Notebook (2004), Nick Cassavetes, 2,51 min., 16/9, 19 cal.
68. Edward Hopper, Pokój w Nowym Jorku / Room in New York (1932)
69. Podejrzenie / Suspicion (1942), Alfred Hitchcock, 1,35 min., 4/3, 26 cal.
70. Edward Hopper, Siódma rano / Seven A.M. (1948)
71. Czekolada / Chocolat (2001), Lasse Hallstrom, 1,36 min., 4/3, 22 cal.
72. Edward Hopper, Dziewczęcy show / Girlie Show (1941)
73. Dawno temu w Ameryce / Once Upon a Time in America (1964), Sergio Leone, 1,35 min., 4/3, 46 cal.
74. Edward Hopper, Nocni włóczędzy / Nighthawks (1942)
75. Casablanca (1942), Michael Curtiz, 1,28min., 16/9, 46 cal.
76. Edward Hopper, Niedziela / Sunday (1926)
77. Kansas City (1995), Robert Altman, 1,33, 4/3, 19 cal.
78. Edward Hopper, Kobieta w słońcu / A Woman in the Sunlight (1961)
79. Godziny / The Hours (2002), Stephen Daldry, 3,32 min, 16/9, 26 cal
80. Edward Hopper, Most Queensborough / Queensborough-Bridge (1913)
81. Zawrót głowy / Vertigo (1958), Alfred Hitchcock, 1,25 min., 4/3, 50 cal.
82. Edward Hopper, Poranek w Południowej Karolinie / South Carolina Morning (1955)
83. Kolor purpury / The Color Purple (1958), Steven Spielberg, 2,52 min., 16/9, 32 cal.
84. Edward Hopper, Wzgórze z latarnią / Lighthouse Hill (1927)
85. Simon Hunter, BRAK TYTUŁU , 3,25 min., 16/9, 19 cal.
86. Edward Hopper, Autoportret / Self-portrait (1925-30)
87. Mężczyźni w kapeluszach z różnych wcześniejszych filmów (czarno-biały) / Men in hats from above-mentioned films (black